Aller au contenu principal

24 doctorant·es présentent de prometteurs projets de thèse

04/03/2024

Le jeudi 15 février 2024 à l'Université de Genève, lors des Doctoriales LIVES, les 24 doctorant·es du Centre ont eu l'opportunité de présenter l'état d'avancement de leur projet de thèse devant leurs pair·es ainsi que des expert·es interdisciplinaires. L'objectif est que les jeunes chercheur·es confrontent régulièrement leur projet de recherche à leurs collègues. Ils et elles profitent de cette journée de courtes conférences pour récolter les conseils de chercheur·es plus expérimenté·es ou d'autres disciplines afin d'enrichir leur recherche. 

Les présentations couvrent de très nombreux projets associés au Centre LIVES et traitent de sujets allant de pratiques de soins aux enfants au Kenya au rôle de l'environnement résidentiel sur le vieillissement biologique. Dans leur ensemble, la variété des 24 projets reflète les multiples facettes de la vulnérabilité et sa construction tout au long du parcours de vie. 

Retrouvez ci-dessous la liste des doctorant·es LIVES et de leurs sujets de thèse. Les documents PDF fournissent également de courts extraits pour chaque projet. 

Cohorte 2023 - 2025 - Programme et extraits (PDF)

  • Abughul Philip. Employment Status and Childcare Practices in Kampala and Nairobi. 
  • Behr Johanna. Career Trajectories and Professional Socialization of Aspiring Elites in the Swiss Field of Finance. 
  • Fernandez Garcia Javier. Conflict, support, and family salience in personal networks: the role of societal values and family policy. 
  • Foretay Taïs. The permeability of the Swiss educational system to the test of individual pathways: Intersectional perspective on aspirations and ascending educational trajectories. 
  • Lenko Mariya. Linking Occupations and Couple’s Homogamy. Mechanisms and Trajectories. 
  • Sanchez Sienra Rodrigo. Equal opportunity policies in the Swiss compulsory education system. 
  • Tenorio Mucha Janeth. Social, health and work-related factors associated to non-communicable diseases among migrants in process of regularization in Geneva, Switzerland. 
  • Magdaraog Kristel. Narratives of Overseas Filipino Workers (OFWs) during the COVID-19 Pandemic (tentative). 
  • Bornet Guillaume. Political Orientation and Occupational Orientation; Disaligning Compasses? Evolution of the Links Between Occupational Class and Political Attitudes 
  • Petrini Sonia. Essays on equality of opportunity 
  • Moles Benjamin. Lone parenthood back and forth. A multidomain and multidirectional life-course perspective. 
  • Wang Wen. The role of the residential environment on biological ageing in the UK 
  • Lachkovska Vasilena. Origin-Based Discrimination: Tracing Transferable Biases across Life Domains and Generations 
  • Spasic Magdalena. Post-separation physical custody arrangements and child well-being in Switzerland. 
  • Sampaio Greve Milena. Empowerment of marginalized youth. Career counseling in group setting to prevent long-term NEET status. 
  • Semaani Claire. "The Interrelationships Between Maternal, Paternal and Child's Mental Health Over Time". 
  • Reichert Maximilian. The gendered nature of care and work behaviours in European societies. 
  • Rohrer Niels. Video game consumption and life course: How to analyse gamer practice? 
  • Rostekova Adriana. The impact of critical life events and context effects on the maintenance of cognitive functioning across the lifespan: protective and risk factors. 

Cohorte 2021 - 2024 -  Programme et extraits (PDF)

  • Oscar Waltz. Recognition and vulnerabilities needs and obstacles in child protection policy.
  • Leonhard Unterlerchner. Transitions from school to work after an apprenticeship: Impact of COVID 19 pandemic. 
  • Guillaume Fernandez. A Relational approach to adverb use 
  • Lisa Bornscheuer. Childhood adversity and disadvantage trajectories in adulthood: A comparison of mediating and moderating factors by gender. 
  • Paul Schuler. Mapping social network: Exploring Geography’s role in young adult’s social capital and support in Switzerland.